تبلیغات
بزرگترین مرجع جنگ افزار
بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 25 شهریور 1392
http://www.8pic.ir/images/83450406385321058991.jpg

در اول می سال 1983 2 جنگنده اف 15  به همراه 4 جنگنده اسکای هاک نیرو هوایی اسرائیل در نزدیکی نهال زاین (Nahal Tzin) در صحرای نقب (Negev) برای انجام تمرینات امورشی وارد داگ فایت میشن حین نبرد یک جنگنده اف 15 بیش از حد به یک اسکای هاک نزدیک میشه و 2 هواپیما با هم برخورد میکنن .

http://www.8pic.ir/images/37998523840648598799.jpeg

اسکای هاک اتش میگیره و خلبان ایجکت میکنه خلبان اف 15 پس از اینکه به خودش میاد متوجه میشه بال سمت راستش به شدت اتش گرفته و داره ارتفاع از دست میده خلبان زیو نویدی و کمک خلبانش یهور گال از همون اول متوجه میشن باید ایجکت کنن اما طبق قوانین پرواز تا زمانی ک چراغ خطر در کابین روشن نشه حق این کار رو نداشتن به همین دلیل خلبان زیو نویدی علی رغم اصرار کمکش تصمیم میگیره ک هواپیما رو کنترل کنه با کمی افزایش سرعت کنترل هواپیما رو بدست میگیره اما غقربه های سوخت نشون میدادن که میزان سوخت بال راست صفر هست میزان شعله های اتش و همچنین بخار ناشی از نشت سوخت باعث شده بود اون ها متوجه نشن از بال راست ان ها تنها 60 سانتی متر باقی مانده به همین دلیل فکر کردن مشکلی در رسیدن سوخت به موتور به وجود اومده به هر حال سوخت موجود در بال چپ برای رسیدن به نزدیکترین پایگاه هوایی کافی بود زیو نویدی پس از کنترل هواپیما سعی میکنه با کاهش سرعت میزان مصرف سوخت رو کم کنه و همچنین خودش رو برای فرود اماده کنه اما با توجه به نداشتن یک بال هواپیما دچار اسپین میشه (چرخش ) و کنترل هواپیما رو دوباره از دست میده این بار خلبان با استفاده از پس سوز کنترل هواپیما رو بدست میگیره  در حین فرود سرعت هواپیما در حدود 290 نات بود که 2 برابر سرعت معمول برای فرود بود و هواپیما تقریبا در 6 متری انتهای باند متوقف شد گفتنی است خلبان پس از خروج از کابین برای اولین بار متوجه میشه ک هواپیما یک بال نداره و به کمکش گفت اگه میدونستم انقدر اوضاع خرابه حتما ایجکت میکردم .

http://www.8pic.ir/images/08548403242222327774.jpeg

نیرو هوایی اسرائیل با کمپانی مک دانل داگلاس(اون زمان هنوز توسط کمپانی بوئینگ بلعیده نشده بود) تماس گرفت و از اون ها در مورد احتمال پرواز اف15 با یک بال سوال پرسید در جواب کمپانی مک دانل پاسخ داد که از نظر ایرو دینامیکی امکان پذیره همچنین در شبیه سازی ها این موضوع تایید شده ..... و بعد عکس ها به ان ها تحویل داده شد .... مک دانل داگلاس علل فرود موفق این جنگنده رو توان تولیدی توسط یک موتور ,ورودی موتور مناسب همچنین خلبان خوب عنوان کرد.


مشاهد انلاین فرود اف 15 با یک بال

[http://www.aparat.com/v/RpqW8]





منابع :

میلیتاری

http://www.uss-benni...nowing-f15.html

http://en.wikipedia....d-air_collision







طبقه بندی: انواع جنگ کشور های مختلف، 
برچسب ها: 1983 Negev mid-air collision، فرود اف 15 با یک بال، Negev mid-air collision، فرود با یک بال،
ارسال توسط مهران
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه