تبلیغات
بزرگترین مرجع جنگ افزار
بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 3 شهریور 1392
http://up.p30room.ir/uploads/137741004110721.jpg

با شدت گیری جنگ سرد در دهه ی 50 میلادی ، دو قدرت اول جهان در تلاشی بی وقفه برای کسب اطلاعات نظامی سیاسی از یکدیگر دست به بزرگترین مسابقه اطلاعاتی که تاریخ به خود دیده بود زدند.

با توسعه ی موتورهای جت و پیشرفت تکنولوژی ساخت هواپیماها ، شوروی و امریکا بمنظور جمع آوری اطلاعات از مراکز نظامی در عمق خاک یکدیگر و دریافت آخرین اخبار از صحنه های درگیری در سراسر جهان ، توسعه ی هواپیماهای ارتفاع بالای شناسایی را در دستور کار خود قرار دادند.

http://up.p30room.ir/uploads/137741004122032.jpg

آمریکا با ساخت هواپیمای معروف U-2 پا بر این عرصه نهاد و شرکت های هواپیماسازی شوروی با طرح های پیشنهادی خود در رقابتی شدید برای تولید هواپیماهای شناسایی ارتفاع بالا برای تامین نیازهای ارتش سرخ بودند.

هدف اصلی فرماندهان نظامی شوروی تولید هواپیمایی با برد مناسب برای انجام پروازهای شناسایی از شوروی بر فراز خاک ایالات متحده بود.

http://up.p30room.ir/uploads/137741004135823.jpg

در سال 1957 و با بالا گرفتن این نیاز ارتش شوروی در حالیکه همزمان U-2 در حال شروع محدود پروازهای های خود بر فراز شوروی از اروپای غربی بود، شرکت Yakolev ، مدل بهینه سازی سنگینی از رهگیر Yak-25 خود برای عملیات های شناسایی تحت عنوان Yak-25RV - Razvedchick Vysotnyj ارایه کرد.

پرنده ی آهنین جدید دارای دماغه ی اصلاح شده و بالهای با قابلیت Lift بالا و Drag پایین (همانند بالهای استفاده شده در U-2) با طول 23.4 متر (بیش از دو برابر طول بال مدل استاندارد Yak-25M) و کاکپیت تک نفره بود، ناتو کد Mandrake را برای این هواپیما انتخاب کرد.

http://up.p30room.ir/uploads/13774100870661.jpg

غرش دو موتور توربوجت 1.1 تنی مدل RD-11V-300 Tumansk با تراست کلی 17400 lbf (پوند فورس) ، نیروی محرکه ی این دیو سرخ را تامین میکرد. سقف ارتفاع پروازی این هواپیما 69000 فوت (21000 متر) بود که بدلیل استفاده از دو موتور و وزن بالاتر ، محدود تر از رقیب آمریکایی خود شده بود اما در مقابل ، همین مشخصه حداکثر سرعت بالاتر 870 کیلومتر بر ساعت به یاک روسی بخشیده بود .

همانند U-2 ، بالهای یاک-25 نیز قادر به تحمل فشارهای زیاد نبود که این امر مانع استفاده از این هواپیما در نقش جنگنده ارتفاع بالا (برای رهگیری U-2) میشد هرچند بنابر اطلاعات ، تعدادی از این هواپیماها مجهز به یک تیربار برای درگیر شدن با بالون های جاسوسی در ارتفاع 23-24 کیلومتری بوده اند.

از تجهیزات نصب شده روی این هواپیما میتوان به سامانه ارتباط رادیویی RSIU-ZM ، ARK-54M و سیستم های دفاع الکترونیکی CPO-2 و SOD-57M اشاره کرد

http://up.p30room.ir/uploads/137741008715532.jpg

در فاصله ی دو سال تا 1959 ، طبق اطلاعات منتشره از CIA ، شرکت یاکولف حداقل 20 فروند از این هواپیمای شناسایی تولید کرد که در عملیات های شناسایی بر فراز خاورمیانه ، هند ، چین ، پاکستان و مناطق اروپای غربی (ناتو) شرکت داشته است.

منابع دیگر از تولید 155 فروند از این هواپیما گزارش میدهند. مدل اصلی این هواپیما مجهز به تجهیزات شناسایی اپتیکی و دوربین در دماغه و دو ورژن شناسایی دیگر این هواپیما موسوم به Yak-25RR و Yak-25RRV مجهز به تجهیزات مخصوص سنجش میزان رادیواکتیو و تجهیزات جمع آوری اطلاعات الکترونیکی (SIGINT) شده اند.

اما توسعه ی Mandrake یک هدف عمده ی دیگر نیز داشت ، تمرین خلبانان رهگیرهای شوروی برای هدفگیری U-2 های ایالات متحده. از همان ابتدای توسعه (سال 1957) ، مدل های مخصوصی از Yak-25RV تحت کدهای RV-I و RV-II بعنوان هواپیمای هدف ارتفاع بالا برای جت های رهگیر Mig-15 و Mig-19 مورد استفاده قرار میگرفت و تمرینات مخصوصی برای خلبانان شوروی برای پیاده سازی تکنیک های رهگیری هواپیماهای برد بلند در طی شیرجه های عکسبرداری و همچنین تکنیک های رهگیری و اصابت اهداف در حالتی که U-2 هدف در فاصله ی 10 هزار فوتی در بالای رهگیرها قرار گرفته است، انجام میگرفت.




طبقه بندی: هواپیماهای جاسوسی و پهپاد، 
برچسب ها: Yak-25RV Mandrake، دیو سرخ بر طاق آسمان، Yak-25RV Mandrake دیو سرخ بر طاق آسمان، اشنایی با Yak-25RV Mandrake دیو سرخ بر طاق آسمان، اشنایی با Yak-25RV Mandrake، Yak-25RV، Mandrake،
ارسال توسط مهران
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه